Teruskan Membaca Artikel Di Blog Ini ye... Jangan Segan Silu Untuk Masuk Ke Blog Ini Semula..Harap Korang Dapat Input Yang Baru Melalui Blog Ini. Terima Kasih..

Saturday 30 December 2017

PAKSA SIMPAN DUIT... INSYAALLAH MENJADI.. (PART 2)

Dahulu aku fikir:-

1. Pelaburan merugikan..

2. Aku simpan duit.. hangus duit aku dengan pelaburan yang sia-sia..

3. Sejarah ahli keluarga yang melabur banyak untuk keuntungan jangka masa pendek.. DAN AKHIRNYA.. DUIT TAK DAPAT BALIK!!!

4. Aku melabur dengan nilai yang sama contoh RM1,000 aku mesti dapat balik duit aku dengan nilai yang sama seandainya pelaburan aku itu tidak mendatangkan hasil...

5. Berapa aku perlu bayar service charge kalau aku melabur dalam Listed Companies?

6. Macam mana aku nak buat pelaburan? dengan siapa aku nak buat pelaburan? berapa min duit yang aku perlu ada untuk mula melabur dalam company BERHAD? Kena bukak account investment tapi aku x tahu dari mana nak mula.. 

7. Tak payah lah.. simpan duit dekat T. H., E#F, A@b, simpan dalam bank, simpan duit bawah bantal pon aku dapat juga ternak duit aku..

END UP AKU DAPAT SATU JAWAPAN JE HASIL FIKIRAN AKU YANG DAHULU IAITU..AHHH INI SEMUA LECEH!!!! MENYUSAHKAN..

Korang terfikir macam aku x? hahaha

Sebabkan jawapan ini lah aku gagal nak belajar pasal pelaburan.. aku gagal nak simpan duit untuk hari tua aku..

Bila aku dah mula berjinak-jinak untuk menyimpan dengan pelaburan patuh syariah ni.. baru aku tahu..

1. Kau ada duit RM10,000 simpan bawah bantal lepas 10 tahun RM10,000 bertambah 3% itupon kalau kau tak amik duit tu dan ko topup sedikit hasil dari pendapatan kau..sebab duit korang bukannya korang bagi pada pengurus dana untuk menguruskan duit korang kan..

2. Zaman inflasi ada duit RM10,000 pon rasa macam nilai RM100 sebab sekejap je habis..

3. Aku tak perlu susah2 buat itu ini sebab semuanya aku serahkan dekat consultant aku.. sbb untuk pengetahuan korang setiap consultant yang berjinak dalam dunia kewangan seperti pelaburan dan insuran perlu menduduki peperiksaan daripada FIMM (sila google apa itu FIMM) dan setiap institusi pelaburan yang berdaftar dengan Bank Negara juga di pantau oleh Suruhanjaya Sekuriti Malaysia sebab ianya melibatkan duit orang awam.. Jadi bila duit orang awam ini institusi kena la jaga duit pelaburnya dengan baik supaya pelabur tak lari ke institusi yang lain.

4. Kita tak perlu susah-susah nak fikir nak laburkan duit kita dekat syarikat apa dekat stock mana sebab keje tu di buat oleh Pengurus Dana yang mana di lantik oleh institusi yang kita labur dimana kelayakan mereka mereka berpengalaman dalam pelaburan lebih daripada 5 tahun..

Korang rasa kalau dibanding kan pengurus dana dengan ilmu kita yang cetek ni yang mana lagi bagus untuk uruskan duit kita?? hehehe fikir lah sendiri..

5. Of course dalam dunia pelaburan ada dana yang conservative dan ada dana yang patuh syariah..
Bagi yang islam tak perlu diragui lagi kesahihan duit kita datang daripada sumber yang mana kerana penasihat syariah akan menasihatkan pengurus dana untuk melabur di tempat yang mengikut syariat islam..

Jadi kalau nak melabur tu tengok dulu institusi tu ada penasihat syariah ke idok.. 

6. Kecairan asset yang mudah.
Bila kita nak pakai duit kita cakap je dengan consultant kita dia akan tolong jual kan dan kita akan dapat duit kita dalam masa yang ditetapkan..

7. Dalam pelaburan, ianya tidak dinilai dalam sistem RM tetapi dalam bentuk unit.
Bermaksud banyak unit yang kita beli maka boleh jadi duit kita berganda atau berkurang..
Kenapa boleh jadi duit kita berganda atau berkurang? Kerana boleh jadi kita beli unit dalam masa harga tengah naik dan jual masa harga tengah jatuh.. dan ada pelbagai kemungkinan lagi..

ahh malaslah nak huraikan panjang lebar lagi.. 

Siapa yang berminat untuk simpan duit dalam bentuk pelaburan yang patuh syariah boleh whatapp no ni.. 010-765 3817.. 

Engkaulah apa kau fikirkan
Terkandung dalam pemikiran
Kau fikir boleh melakukan
Fikirkan boleh

Percaya apa kau lakukan
Tabah apa kau usahakan
Bertindak atas kemampuan
Engkau boleh
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts